طراحي و ساخت سيستم تحريك استاتيك توسط متخصصان داخلي

پیغام خطا

Notice: Undefined offset: 1 در counter_get_browser() (خط 70 از /home/besatpower/public_html/sites/all/modules/counter/counter.lib.inc).

ساخت و جایگزینی سیستم تحریک قدیمی واحد یک نیروگاه بعثت، با تکیه بر توانمندیهای داخل کشور انجام شد

مهندس سيدعليرضا موسوي مدير عامل شركت، اجراي پروژه طراحي، ساخت و اجراي سيستم تحريك استاتيك اين نيروگاه را به عنوان اولين تجربه ساخت داخل اين سيستم در نيروگاه بخار بسيار حائز اهميت دانسته و آن را از دو بعد فني بواسطه پاسخگويي سريع شبكه در زمينه تغييرات شبكه به نسبت سيستم ديناميكي و مشكلاتي كه سيستم قديمي موجود چه از نظر تأمين قطعات و هزينه هاي نگهداري، به دليل داشتن قطعات مكانيك والكتريك متنوع و آنچه بوجود آمدن ديفكتهايي روي هر يك از موارد كه منجر به خروج هايي روي واحد ميشد و همينطور از نظر استفاده از ظرفيت ساخت داخل بسيار مهم و ارزشمند توصيف نمودند. ايشان ابراز اميدواري كردند با انجام اين پروژه ان شاءالله بتوان تثبيت واحد را بيش از گذشته فراهم سازيم. مهندس موسوي همچنين ساخت و جايگزيني سيستم تحريك استاتيك را علاوه بربيش از٥٠ درصد صرفه جويي مالي در تشابه نمونه خارجي داراي مزاياي ديگري از قبيل افزايش سهم ساخت تجهيزات نيروگاهي ساخت داخل و بهره گيري از ظرفيت هاي علمي - صنعتي كشور در راستاي تحقق طرح هاي اقتصاد مقاومتي مورد تأكيد وزرات نيرو و شركت مادر تخصصي برق حرارتي اعلام داشتند كه نيروگاه با اعتماد بر اين توان، موجبات افتخار در زمينه ساخت داخل را براي ميهن عزيز اسلاميان فراهم آورد. مهندس مسعود شیخ، سرپرست معاونت مهندسی نیروگاه نيز، فعالیتهای انجام شده جهت جایگزینی سیستم تحریک قدیمی واحد یک این نیروگاه را به شرح ذيل تشریح نمودند: سیستم تحریک قدیمی نیروگاه از نوع ژنراتورDC کمپوند و تنظیم کننده ولتاژ (AVR) از نوع آمپلی‌داین بوده كه با توجه به تکنولوژی قدیمی، فرسودگی تجهیزات، عدم وجود قطعات یدکی اُرجینال، سابقه بریدن ‌کوپلينگ اتصال ژنراتور و سيستم تحريك و خرابیهای جعبه دنده کاهنده سرعت و ناپایداری AVR در شرایط اغتشاش شبکه، سیستم تحریک قدیمی از قابلیت ‌اطمینان مناسبی برخوردار نبوده، بطوريكه به دفعات خروج واحدهای این نیروگاه از مدار را در پِی داشته‌است. از ویژگیهای این سیستم می‌توان به استفاده از تجهيزات PLC های سریS7-400 زیمنس بصورت Hot Redundant، پیاده‌سازی منطق کنترل و اینترلاکها، استفاده از ترانسفورمر تحریک، دو پل تایریستوری Redundant و نصب HMI در اتاق فرمان اشاره نمود. پس از اتمام فرآیند ساخت و انجام تستهای کارخانه‌ای، نصب و جایگزینی آن با سیستم قدیمی واحد یک در تعمیرات ميان دوره‌ای صورت پذيرفته و پس از انجام تستهاي سرد و گرم و راه‌اندازی آزمایشی، واحد با موفقیت در مدار قرار گرفت.

تاریخ درج خبر: 
سه شنبه, 7. آذر 1396