بازدید خبرنگاران حوزه محیط زیست از نیروگاه بعثت/ صحتسنجی عدم مصرف مازوت در نیروگاههای تهران
خبرنگاران حوزه محیط زیست در بازدید حضوری از نیروگاه بعثت تهران از عدم مازوتسوزی در این نیروگاه اطمینان حاصل کردند.
به گزارش پایگاه خبری برق حرارتی، ساناز جعفرزاده، مدیرکل دفتر برنامهریزی و بهرهبرداری تولید شرکت برق حرارتی در جریان این بازدید با تاکید بر اینکه در طی بیش از ۱۰ سال اخیر این نیروگاه از سوخت مازوت برای تولید برق استفاده نکرده و مخازن آن پلمپ است، گفت: نیروگاه بعثت در سال ۴۷ با تکنولوژی روز دنیا و راندمانی ۲۷ درصدی احداث شده بود که در طرحهای توسعه صنعت برق درصددیم هم اکنون نیز یک نیروگاه سیکلترکیبی با بالاترین کلاس راندمان تجاری جهان جایگزین واحدهای قدیمی این مجموعه کنیم.
وی راندمان نیروگاه جدید بعثت را ۵۸ درصد برشمرد و افزود: با احداث این واحدهای جدید میزان مصرف آب این نیروگاه ۸۰ درصد و آلایندگی ترکیبات اکسید نیتروژن ۷۸ درصد کاهش پیدا خواهد کرد و این مجموعه به دلیل سیکلترکیبی بودن به هیچ عنوان دیگر قابلیت مازوتسوزی هم نخواهد داشت.
جعفرزاده تاکید کرد: در حال حاضر تنها نیروگاههای بخاری امکان مصرف مازوت دارند که صرفا ۱۵.۸ درصد ظرفیت نیروگاهی کشور را به خود اختصاص دادهاند و سایر نیروگاههای حرارتی با برخورداری از واحدهای گازی و سیکلترکیبی اساسا قابلیت استفاده و بهرهبرداری با سوخت مازوت را ندارند.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و بهرهبرداری تولید شرکت برق حرارتی اضافه کرد: در این میان سوال اینجاست که عدهای براساس کدام مستند عامل اصلی آلایندگی هوای کلانشهرها را مرتبط با مازوتسوزی نیروگاهها میدانند. در حال حاضر مرجع تشخیص دلایل اصلی آلایندگی هوا اطلاعات مربوط به "سیاهه انتشار" سازمان محیط زیست است که آلایندگی را به دو بخش منابع ساکن و متحرک تقسیم کرده است.
وی تاکید کرد: براساس این اطلاعات سهم منابع متحرک در آلایندگی تهران ۵۹ درصد، در اهواز ۷۰ درصد، در اصفهان ۵۷ درصد و در اراک ۵۰ درصد بوده است. چندین سال است که در تهران درگیر بحث آلایندگی هستیم ولی بیش از ۱۰ سال است که یک لیتر مازوت هم در نیروگاههای تهران مصرف نشده است. پس چرا به سراغ عوامل اصلی آلایندگی هوا نمیرویم و برای اصلاح آن بخش مطالبه عمومی ایجاد نمیکنیم؟
جعفرزاده ادامه داد: براساس ترازنامه انرژی کشور عمدهترین عامل آلودگی هوای کلانشهرها ذرات معلق هستند که حوزه حملونقل ۸۰ درصد و بخش نیروگاهی ۷.۱ درصد ذرات معلق را به خود اختصاص داده است. براساس این ترازنامه، سوخت گازوئیل که عمدتا در حوزه حملونقل مصرف میشود حدود ۷۵ درصد ذرات معلق کشور را تولید میکند در حالی که سهم مازوت در حدود ۱.۹ درصد است.
وی خاطرنشان کرد: طبیعتا زمانی که به دنبال عوامل اصلی آلایندگی هوا نرویم، تصمیماتی که برای رفع این معضل نیز گرفته میشود چندان اثرگذار نخواهد بود و باز هم سال آینده در همین بازه زمانی ادعای مربوط به مازوتسوزی نیروگاههای تهران مطرح و همین مباحث را تکرار خواهیم کرد.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و بهرهبرداری تولید شرکت برق حرارتی با اشاره به طرح ادعای مازوتسوزی نیروگاه منتظرقائم کرج، گفت: این نیروگاه نیز از ابتدای سال تاکنون یک لیتر هم مازوت مصرف نکرده است و در کمیته ملی سوخت کشور نیز این توافق صورت گرفته که همچنان سهمیه گاز این نیروگاه برقرار باشد.
جعفرزاده ادامه داد: براساس پیشبینی شرکت ملی گاز امسال میزان مصرف گاز بخش خانگی در حدود ۴۲۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد بود اما هم اکنون با وجود اینکه دمای هوا چندان سرد نشده است شاهد آن هستیم که میزان مصرف بخش خانگی به حدود ۴۸۰ میلیون مترمکعب رسیده است.
وی تاکید کرد: عدم مصرف مازوت در نیروگاههای حرارتی مطالبه به حقی است ولی مسئولیت اجتماعی خود را نیز نباید فراموش کنیم. اگر انتظار داریم که سوخت گاز نیروگاهها به صورت مستمر برقرار باشد ما نیز باید در قالب مسئولیت اجتماعی خود از طریق مدیریت مصرف انرژی، سهم گازی برای نیروگاه باقی بگذاریم.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و بهرهبرداری تولید شرکت برق حرارتی در پاسخ به سوالی مبنی بر مازوتسوزی سال گذشته نیروگاههای اصفهان و نقش آن در آلودگی هوای این کلانشهر، گفت: در استان اصفهان تنها دو نیروگاه اسلامآباد و شهید منتظری قابلیت استفاده از مازوت را دارند که نیروگاه اسلامآباد از ۱۰ سال گذشته با سوخت گاز بهرهبرداری میشود و مازوت استفاده نمیکند.
جعفرزاده یادآور شد: نیروگاه شهید منتظری نیز سال گذشته کمترین سهم مازوت را در سبد سوخت مصرفی نیروگاههای حرارتی به خود اختصاص داده بود. اما امسال که این نیروگاه یک لیتر مازوت هم مصرف نکرده است چرا آلودگی هوای اصفهان همانند سال گذشته است.
گفتنی است در جریان این بازدید خبرنگاران حوزه محیط زیست با حضور در کنار مخازن مازوت نیروگاه بعثت از نزدیک در جریان پلمپ ۱۰ ساله مخزن سوخت این مجموعه و پایش آنلاین آخرین وضعیت آلایندگی نیروگاه و عدم مصرف مازوت در این نیروگاه قرار گرفتند.