به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس آمار شرکت مدیریت شبکه برق، مصرف پیک روزانه برق در روزهای جاری بین 44 تا 48 هزار مگاوات است. این میزان در زمستان باز هم کاهش مییابد و به حدود 40 تا 45 هزار مگاوات میرسد.
در واقع نیاز مصرف برق در روزهای سرد پاییز و زمستان کمتر از 50 درصد ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور است و قابل تامین از نیروگاههای سیکل ترکیبی و راندمان بالای نصب شده است.
اگر تمامی نیاز سوخت معادل نیروگاههای کشور که در فصول سرد سال بالغ بر 230 میلیون مترمکعب در روز است با گازطبیعی تأمین میشد و یا در شرایط ناترازی و کسری گاز، تمامی باقیمانده نیاز نیروگاهها که قرار است با سوخت جایگزین (سوخت مایع) تأمین شود، با سوخت گازوئیل تأمین میشد، باز هم میتوانستیم تمامی نیاز برق زمستانه را با نیروگاههای گازی و سیکل ترکیبی با راندمان بالا (بین 47 تا 51 درصد) تأمین کنیم.
اما از آنجایی که بخشی از سوخت مایع به عنوان سوخت جایگزین با نفت کوره (مازوت) تأمین میشود، نیروگاههای گازی و سیکل ترکیبی با راندمان بالا امکان استفاده از مازوت را ندارند و برای تولید برق با مازوت باید نیروگاههای بخاری را وارد مدار کرد که ورود نیروگاه های بخاری عمدتا قدیمی بهمدار بهرهبرداری، موجب کاهش راندمان تولید برق زمستان میشود.
پس سناریوی اول افزایش راندمان نیروگاهی تولید برق زمستانه، حذف مازوت از سبد سوخت نیروگاهی است که با تخصیص حداکثری گازوئیل و یا تأمین کامل سوخت نیروگاهی با گاز قابل تحقق است.
سناریوی دوم جایگزینی واحدهای قدیمی راندمان پائین با واحدهای جدید راندمان بالا است. در حال حاضر بهره برداری از واحدهای قدیمی و راندمان پایین در دوره پیک مصرف برق ناشی از تراز منفی تولید برق در برابر رشد نیاز مصرف برق است که چنانچه جایگزینی واحدهای قدیمی کم راندمان با واحدهای سیکل ترکیبی محقق شود، رشد راندمان نیروگاههای حرارتی شبکه برق کشور به بیش از 40درصد را شاهد خواهیم بود.
سناریوی سوم، تبدیل واحدهای گازی موجود به سیکل ترکیبی است. درحال حاضر بالغ بر 20 هزار مگاوات (19740 مگاوات) از واحدهای گازی موجود در شبکه قابلیت تبدیل شدن به سیکل ترکیبی را دارند که با فرض تولید ثابت انرژی الکتریکی، راندمان نیروگاههای حرارتی کشور به بالای 42.2% خواهد رسید.
حال اگر سهسناریو به صورت همزمان اجرا و تکمیل شوند، متوس راندمان نیروگاههای حرارتی کشور به بیش از 45 درصد خواهد رسید.