پروژه‌های ساخت داخل

ايمپلر و اينديوسر پمپ سوخت سنگين
ایمپلر و ایندیوسر از جنس فولاد زنگ نزن بوده كه بر روي پمپ سوخت سنگين نصب شده و مازوت را با فشار Psi 650 به طرف مشعل‌ها پمپ مي‌كند. با توجه به اين‌كه دور كاري پمپ مذكور 13000 دور در دقيقه مي‌باشد و ميزان كليرنس پره با ديفيوزر بسيار حساس و دقيق است، لذا ساخت قطعه مذكور حساسيت و دقت بسيار بالايي را طلب مي‌كند و جزء قطعات High Tech محسوب مي‌شود.
نظر به اينكه قطعه مذكور از طرف شركت سازنده خارجی پمپ در اختيار نيروگاه قرار نگرفت، ساخت آن با موفقيت در تست و بهره‌برداري، در ليست قطعات ساخت داخل اين نيروگاه ثبت گرديد.

 

 

پاپت ولو سوت بلاور بويلر
پاپت ولو جهت تنظيم و ثابت نگه داشتن دبي بخار ورودي به سوت بلاور بويلر استفاده مي‌شود، با توجه به قطعات زيادي كه در يك مجموعه جمع شده و كار اصلي آن تنظيم دبي بخار مي‌باشد، كار سختي در پيش روي نفرات مهندسي و سازنده، قطعه بود كه با موفقيت كار انجام و پس از تست بر روي واحد، آماده بهره‌برداري شد.
مراحل ساخت قطعه شامل مهندسي معكوس، ريخته‌گري و ماشين‌كاري مي‌باشد. شايان ذكر است كليه قطعات ساخته شده مي‌بايست مراحل كنترل كيفيت شامل كنترل ابعادي، كنترل عناصر شيميايي، تست UT و PT در مورد قطعات حساس، ‌كنترل سختي و استحكام قطعه و ... را گذرانده باشد تا به تأييد واحد مهندسي برسد و در نيروگاه مورد استفاده قرار گيرد.

 

 

پروانه C.W.P
پروانه C.W.P. در پمپ‌هاي برج خنك‌كن نصب بوده و وظيفه آن پمپ كردن آب به سمت كندانسور مي‌باشد. جنس قطعه برنز فسفردار بوده،‌ روش كار ريخته‌گري بوده و سپس ماشين‌كاري بر روي آن انجام مي‌گيرد. زواياي پره‌هاي پروانه بسيار مهم و حساس بود كه پس از سختي‌هاي زياد توفيق توليد آن در داخل كشور دست داد.

 

 

پكينگ سيل توربين
این قطعه جهت سيل كردن بخار درون توربين، در چندين رديف در پوسته توربين دور تا دور شفت نصب مي‌شود. اين قطعه با فاصله بسيار اندكي با شفت توربين قرار مي‌گيرد و جنس آن از آلياژ برنز به همراه نيكل مي‌باشد. با توجه به حساسيت كار، نحوه‌ اندازه‌برداري از قطعه فابريك و تراشكاري لبه‌هاي سيل آن پس از ريخته‌گري بسيار مهم مي‌باشد.

 

 

كنتاكت ثابت بريكر KV 63
با توجه به هندسه پيچيده و زواياي خاصي كه قطعه كنتاكت ثابت بريكر KV 63 دارد، ساخت و اندازه‌گيري از زواياي آن با سختي فراوان صورت گرفت و قطعه مذكور به صورت ماشين‌كاري، از جنس آلومينيوم ساخته شد و پس از گذراندن مراحل كنترل كيفي، در واحد، تست و مورد استفاده قرار گرفت.
                       

 

 

پروانه كندانسيت پمپ
قطعه مذكور از جنس برنز فسفردار مي‌باشد كه در پمپ‌هاي كندانسيت وظيفه پمپاژ آب از هات ول را بر عهده دارد، پروسه ساخت آن ريخته‌گري و ماشين‌كاري مي‌باشد، كه پس از گذراندن مراحل كنترل كيفي به تأييد دفتر فني رسيد و مورد استفاده قرار گرفت.
              

 

 

استريپ سيل توربين
قطعه فوق جهت سيل كردن محيطي پره‌هاي متحرك توربين در پوسته توربين قرار مي‌گيرد و با توجه به فاصله بسيار كم آن با شرود پره‌هاي متحرك، جزء قطعات High Tech محسوب شده و اندازه‌گيري و ماشين‌كاري آن بسيار مهم و حساس مي‌باشد. جنس قطعه مذكور از خانواده برنز است.
   
   
چرخ دنده‌هاي گيربكس اكسايتر
چرخ‌دنده‌هاي فوق در گيربكس اكسايتر قرار دارند و دور توربين را به دور مورد نياز اكسايتر كاهش مي‌دهند. با توجه به نوع چرخ‌دنده‌هاي آن‌ها و نيز قرارگيري چرخ‌دنده‌ها در داخل پوسته و كوپل شدن گيربكس اكسايتر از دو طرف، ساخت این قطعات بسيار مهم و دقيق مي‌باشد. چرخ‌دنده‌هاي فوق ساخته شده و با موفقيت در واحد تست و مورد استفاده قرار گرفته است، جنس قطعات فوق از فولاد كربني مي‌باشد.

 

                

قطعات كنترل ولو توربين
ولو مذكور جهت كنترل دبي بخار ورودي به توربين استفاده مي‌شود كه از جنس فولاد زنگ نزن و با همراه سيت آن با موفقيت مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

 

 

نازل‌های پليت رديف اول و دوم توربين

این دو قطعه نمايش داده شده به عنوان اولين و دومین رديف پره ثابت توربين، وظيفه تنظيم جريان بخار بر روي پره‌هاي متحرك رديف اول و دوم چرخ كورتيس را بر عهده دارد. فرآيند ساخت اين قطعه شامل ريخته‌گري،‌ نورد،‌ ماشين‌كاري و جوشكاري و عمليات حرارتي بسيار پيچيده و فوق‌العاده حساس مي‌باشد كه كوچك‌ترين اشتباه و بي‌دقتي در پروسه ساخت، سبب ايجاد اغتشاش در جريان بخار، ترك خوردگي نازل، ‌كاهش راندمان توربين و مشكلات فراوان ديگري مي‌گردد. به لحاظ تكنولوژي ساخت،‌ نازل پليت توربين جزء قطعات High Tech مي‌باشد و در توربين نيروگاه نصب گرديده است. شايان ذكر است جنس این دو قطعه فوق از فولاد زنگ‌نزن مي‌باشد.

           
   

         

پره فن برج خنك‌كن
پره فن برج خنك‌كن از جنس آلومينيوم بوده كه به روش ريخته‌گري ساخته مي‌شود و خود پره ماشين‌كاري نمي‌شود، لذا ريخته‌گري آن بايد بسيار دقيق باشد.

 

 

قطعات ترنينگير
قطعات ترنينگير شامل مجموعه‌اي از چرخ‌دنده و شفت و بوش مي‌باشد كه درون پوسته مربوطه مونتاژ مي‌گردد و در زمان توقف واحد، شفت، توربو ژنراتور را با سرعت 5/2 دور در دقيقه مي‌گرداند تا به شفت آسيب نرسد، جنس قطعات شامل فولاد كربني و آلياژ مس مي‌باشد. قطعات مذكور توانستند با موفقيت در واحد تست شوند و به بهره‌برداري برسد.

 

 

چشمي ديدباني بويلر
چشمي ديدباني بويلر از جنس فولاد نسوز مي‌باشد كه با پروسه ريخته‌گري و جوشكاري تهيه مي‌گردد. نكته مهم در اين قطعه وجود نازل‌هاي هوا جهت خنك‌كاري چشمي مي‌باشد كه مسير آن مي‌بايست درون بدنه چشمي طراحي و ساخته شود.
         
 

 

كرير و لاينر ياتاقان ژورنال شماره يك توربين
قطعات فوق مربوط به ياتاقان شماره يك توربين بوده كه از جنس فولاد است. شايان ذكر است بر روي بابيت ياتاقان‌هاي ساخته شده، تست چسبندگي و عدم وجود مُك انجام مي‌گيرد.
         

 

ديفيوزر كندانسيت پمپ
پروانه كندانسيت پمپ، درون اين محفظه قرار مي‌گيرد. ديفيوزر به نوعي جمع‌كننده آب خروجي از پروانه كندانسيت پمپ و هدايت‌كننده آب به سمت پروانه بعدي مي‌باشد، جنس آن از چدن بوده و طي پروسه‌ ريخته‌گري تهيه مي‌شود.
          
   
   
قطعات استاپ ولو توربين
قطعات استاپ ولو توربين از جنس‌هاي مختلفي مثل فولاد زنگ نزن، فولاد نيتراته، فولاد كم آلياژي تشكيل شده است و پروسه آن ماشين‌كاري و عمليات حرارتي مي‌باشد.

         

 

 شفت High-Speed پمپ سوخت سنگين سانداين
شفت High-Speed در پمپ سانداين مورد استفاده بوده و به نوعي شفت خروجي گيربكس با 13000 دور در دقيقه مي¬باشد، اين شفت سه تكه پس از مطالعات فراوان واحد مهندسي اين نيروگاه و مهندسي معكوس قطعه فابريك توسط مهندسين اين دفتر، آماده ساخت شد و با موفقيت در واحد تست گرديد.

 

 

 ياتاقان پمپ سوخت سنگين سانداين
ياتاقان پمپ سوخت سنگين سانداين محل نشيمن‌گاه ياتاقان سرعت بالا مي‌باشد كه مي‌بايست شفت با دور 13000 در دقيقه را ساپورت كند. این قطعه از آلياژ پايه مس مي‌باشد كه سرب موجود در آن وظيفه روغن‌كاري ياتاقان را بر عهده دارد. بنابراین ياتاقان مي‌بايست در شرايط خاصي ريخته‌گري شود تا مورفولوژي همگني به دست آيد. با در نظر گرفتن شرايط فوق و ريخته‌گري قطعه در قالب‌هاي مختلف، با تلاش فراوان به قالب مورد نظر و مورفولوژي مناسب رسیده شد.

 

شفت C.W.P
این شفت به طول تقريبي 7 مترساخته شده و مربوط به قسمت پمپ C.W.P مي‌باشد و با توجه به طول بلند و قطر نسبتاً كم، تكنيك بالايي را جهت ساخت طلب مي‌كند.

 

 اويل دفكتور ژنراتور
اويل دفكتور ژنراتور از جنس آلومينيوم به روش ريخته‌گري ساخته مي¬شود و موظف به سيل كردن روغن مي‌باشد، تراشكاري قسمت داخلي دقت بالايي دارد تا سيل كردن به خوبي انجام شود.

 

گيربكس كامل اكسايتر
تقريباً تمام كساني كه در صنعت برق فعاليت دارند، با پيچيدگي‌ها و حساسيت خاص اين قطعه آشنايي دارند. با توجه به كوپل شدن اين گيربكس از دو طرف، ميزان تبديل دور و شرايط كاري، دانش خاصي برای ساخت اين گيربكس نياز است. با نظارت كامل دفتر فني نيروگاه ساخته شده و با موفقيت در واحد به كار گرفته شده است.

 

شفت الكترو موتور C.W.P
اين شفت نيز از آلياژ مناسب آهني با اندازه برداري از روي قطعه فابريك و دقت ابعادي بالا جهت استفاده در الكترو موتور C.W.P ساخته شده و جزء قطعات سنگين ساخت داخل مي‌باشد.

 

نردبانی اير هيتر
نردبانی ايرهيتر به بدنه روتور جوش داده مي‌شود و توسط چرخ دنده مربوطه ايرهيتر را به گردش در مي‌آيد، الاينمنت نردبانی بروي روتور بسيار مهم بوده كه با تكنيك خاصي كه مختص به نيروگاه بعثت مي‌باشد.

 

سيت و استيم كنترل ولو ريسيركوله B.F.P
آلياژ خاص اين قطعه باعث دوام كاري آن در زمان سرويس مي‌شود و با موفقيت در واحد تست و استفاده شده است.