به گزارش پایگاه خبری برق حرارتی، پیرو درخواست بسیاری از همکاران محترم درخصوص نحوه انتخاب بیمه گر درمان در سال جاری همانگونه که از طریق ارسال پیامک به استحضار رسید، قرارداد جدید شرکت برق حرارتی، تولید نیروی برق تهران، مدیریت تولید برق ری، مدیریت تولید برق بعثت، بهره برداری نیروگاه طرشت، شرکت ساتبا و ساتکاب با بیمه سینا منعقد گردید.
درهمین راستا نشستی با حضور مجید شریعتی نیا، مدیرکل دفتر توسعه مابع انسانی و آموزش صنعت، حسین طارمی، مدیرکل دفتر روابط عمومی و امور بین الملل، مسعود شعبانی، معاون توسعه منابع انسانی، فرهاد پورعسگرپرست، معاون دفتر هیئت مدیره و مدیرعامل، روابط عمومی و امور بین الملل و برخی از همکاران برگزار و نحوه انعقاد قرارداد با شرکت بیمه گر مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ همچنین از دیگر محورهای این جلسه پیگیری سوالات ارسالی همکاران به دفتر روابط عمومی و امور بین الملل بود که توسط مدیرکل محترم منابع انسانی پاسخ داده شد.
دفتر منابع انسانی شرکت چرایی انعقاد مجدد با این شرکت را تعهدات مازاد بر تیپ قرارداد همچون کاهش فرانشیز سهم بیمه شدگان از 20 به 10 درصد، تجمیع و شناوری دندانپزشکی برای همکاران شاغل و عقد قرار داد با 4 بیمارستان فول درمان در تهران اعلام کرد.
همچنین در این قرارداد، مقرر شده، درصورتی که مراجعه همکاران به یک مرکز درمانی در یک منطقه مشخص افزایش یابد، درصورت موافقت و همکاری آن مرکز، به منظور رفاه حال کارکنان شرکت، امکان عقد قرارداد با مرکز یاد شده وجود خواهد داشت.
براساس اعلام این دفتر، درراستای بهبود روند پرداخت خسارت به همکاران، مقرر شده ارزیاب بیمه گر در شرکت مستقر بوده و بلافاصله پس از دریافت نسخ درمان از متقاضی، سند مربوطه را صادر کند؛ به گفته دکتر شریعتی نیا همچنین شرکت های تابعه در استان تهران نیز موظف هستند افرادی را جهت پاسخگویی و راهنمایی همکاران به صورت شبانه روزی معرفی کنند تا درصورت وجود هرگونه سوال در اسرع وقت پاسخگو باشند.
گفتنی است: همکاران گرامی درصورتی که انتقاد، پیشنهاد و یا پرسشی درخصوص قرارداد منعقده و یا موضوعات مربوط به این حوزه دارید، در بخش نظرات این خبر درج نمایید تا دراسرع وقت کارشناس حوزه پاسخ را اعلام نماید و درصورتی که پاسخ به سوالات مطروحه در سایت شمس مقدور نباشد، نشست پرسش و پاسخی با حضور مدیرکل منابع انسانی برگزار خواهد شد تا کلیه ابهامات موجود رفع شوند.
***مشروح گفتگو با مدیرکل دفتر توسعه مابع انسانی و آموزش صنعت
1.دلایل تأخیر در انعقاد قرارداد بیمه درمان چه بوده است؟
همه ساله تیپ قرارداد درمان توسط وزارت نیرو به شرکتهای زیرمجموعه ابلاغ میگردد و شرکتها مجاز نیستند قبل از نهایی شدن قرارداد راسا اقدام به عقد قرارداد درمان نمایند لذا در سال جاری با توجه به افزایش حق بیمهی بیمه شدگان و جلسات متعدد وزارت نیرو با بیمه مرکزی به منظور کاهش نرخ حق بیمه، تأخیراتی از سوی بیمه مرکزی بوجود امده و باعث شده ابلاغ قرارداد با تأخیر صورت گیرد که بلافاصله پس از اعلام، مراحل مذاکره با بیمه گران بصورت فشرده انجام شد.
2.شرکتهای بیمهگر کدام بودند؟
تا مرحله بررسی این دفتر تعداد 9 شرکت بیمه موفق به اخذ تاییدیه از وزارت نیرو شده که شامل شرکتهای:دانا – سینا- البرز- دی- آرمان- سامان- آتیه سازان حافظ- رازی و تعاون بوده است. ضمنا شرکتهای بیمه ملت و میهن نیز متعاقبا اعلام گردیده اند.
3.شاخصهای ارزشیابی شرکتهای بیمهگر چه بوده است ؟
شاخصهای ارزیابی بر اساس معیارهای سنجش ارزیابی بیمه مرکزی شامل: توانگری مالی، میزان سرمایه بیمه گر، تعداد شعبه در تهران- مراکزطرف قرارداد- میزان رضایتمندی- سهم بیمه گر از پرتفوی درمان وزارت نیرو و سابقه همکاری با شرکت مادر تخصصی بوده است همچنین یکی از مهمترین معیارهای ارزیابی شرکتهای بیمه گر، خواسته ها و نیازهای مازاد برق حرارتی علاوه بر مفاد قرارداد وزارت نیرو تحت عنوان تفاهم نامه بوده که مزیت رقابتی بودن بیمه گران دقیقا بر اساس این آیتم مورد سنجش قرار گرفته است.
4.در خصوص روند انتخاب بیمه گر توضیح بفرمایید.
با توجه به معیارهایی که بیان شد طی جلسات جداگانه با بیمه گران روند خدمات دهی آنان در دوره قرارداد درمان قبل و پیش روی مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفته و نقطه نظرات آنان در موضوع کیفیت خدمات بیمه ای درمان اخذ گردید همچنین تفاهم نامه ای که گفته شد بصورت مکتوب به بیمه گران متقاضی ارسال و نظرات آنها جمع آوری شده که در انتها مورد مقایسه قرار گرفت و نتیجتا با جمعبندی همه مسئولین منابع انسانی شرکتهای زیرمجموعه در تهران، شرکت بیمه گر سینا ضمن پذیرش شرایط قرارداد و تفاهم نامه بعنوان بیمه گر منتخب تعیین گردید.
5.با توجه به عملکرد شرکت بیمه منتخب در دوره قبل چرا مجددا این بیمه گر انتخاب گردید؟
در موضوع عملکرد نه چندان رضایت بخش شرکت بیمه سینا در برخی از ماههای دوره درمان قبل، ذکر چند نکته ضروری است که بنده بطور خلاصه بیان میکنم. شرکت سینا به مدت 3 سال با شرکت برق حرارتی قرارداد داشته است که دو سال و نیم آن با رضایت بیش از 80 درصد همکاران در بخش عملکرد همراه بوده و در اواسط قرارداد دوره قبل با چالش های در زمینه پرداخت خسارت و نحوه ارایه خدمات به بیمه شدگان در مراکز طرف قرارداد مواجه شد. بنده به هیچ عنوان مدافع عملکرد ضعیف این شرکت در مدت کوتاهی که آن شرکت ایجاد چالش برای همکاران نمود، نیستم و اساسا فلسفه وجودی شرکت بیمه و بیمه گری به معنی پرداخت به موقع خسارت می باشد. لیکن برخی واقعیات که همکاران عزیز بایستی در جریان آن قرار بگیرند را عرض میکنم. با توجه به خاتمه قرارداد 10 ساله بیمه عمر تلفیقی صنعت آب و برق در سال گذشته، این شرکت با پرداخت ذخایر بیمه شدگان صنعت و پرداخت رقمی حدود 600 میلیارد تومان مواجه بوده و به اذعان مسئولین این شرکت بیمه، پرداخت ارقام خسارتی قابل توجه در برخی قراردادهای آن شرکت با بیمه گذاران و از همه مهمتر افزایش تعرفه های درمان از سوی مراکز درمانی در سال گذشته باعث شده ضریب خسارت بالای 100 درصد اتفاق افتد و این امر منجرشود که سرمایه این شرکت در مقطعی از زمان دچار مشکل گردد که بنده با معاونت محترم وقت منابع انسانی، مالی و پشتیبانی طی جلسات متعدد با مدیرعامل و معاونین بیمه سینا مدام پیگیر مطالبات همکاران و اجرای تعهدات قراردادی بیمه گر بودیم لذا در مدت کوتاهی با تدابیری که از سوی مدیران بیمه سینا بعمل آمده بحران سرمایه شرکت مورد اصلاح قرارگرفته است و همچنان که مشاهده میکنیم در ماههای اخیر روند روبه بهبود این شرکت و پرداخت خسارات همکاران بطور ویژه صورت گرفته و براساس آمار ارایه شده آن شرکت بیش از 95 درصدخسارات همکاران تا پایان خرداد ماه سال جاری پرداخت شده است. در اینجا لازم است این نکته را عرض کنم چنانچه همکاری خسارت خود را دراین بخش دریافت ننموده حتما به همکاران حوزه رفاه شرکت منعکس نموده تا پیگیری لازم بعمل آید.
6.شرکت بیمه گر منتخب چه تضمینی در ارائه به موقع تعهدات داده است؟
همانگونه که بیان شد در جلساتی که در سطح مدیران ارشد بیمه گر صورت گرفت و همچنین با دعوت از مدیرعامل شرکت بیمه سینا در وزارت نیرو که با حضور معاون محترم سرمایه انسانی وزارت نیرو انجام شد، قول مساعد برای انجام صحیح و به موقع تعهدات ارایه نمودند ضمنا درصدی در قرارداد بعنوان جبران خسارت ناشی از عدم ایفای تعهدات بیمه گر پیش بینی شده است. همچنین سازوکار نظارتی دفتر منابع انسانی متفاوت از سایر دوره های قبل در زمینه انجام تعهدات قراردادی بیمه گر تدوین گردیده است که امیدوارم همکاران در طول قرارداد چنانچه خدای ناکرده نیاز به استفاده از آن را داشته باشند، بطور ملموس آن را ببینند.
7.مهترین امتیازاتی که مقرر شده بیمه گر منتخب در طول قرارداد ارایه نماید چیست؟
ما علاوه بر مفاد قرارداد که در سایت شرکت جهت رویت همکاران ارجمند بارگذاری خواهد شد، مواردی مازاد پیش بینی نموده که بیمه گر متعهد به انجام ان خواهد بود ضمنا موارد عنوان شده از سوی سایر بیمه گران مورد تایید قرار نگرفت و یا اینکه برای اجرای آن پرداخت حق بیمه بیشتری را مطالبه نموده اند. مهترین آنها عبارتند از:
-شناور نمودن و اشتراک هزینه دندانپزشکی(هر نفر 5.100.000 تومان) برای کل اعضای خانواده بعنوان مثال یک خانواده 4 نفره دارای رقم 20.400.000 تومان هزینه دندان بوده که می توان هر نفر استفاده نماید و یا اینکه حتی یک نفر از کل رقم مذکور بهره مند شود.
-در همین زمینه هزینه دندانپزشکی بازنشسته محترم هر خانوار از 3.600.000 تومان به 5.000.000 تومان افزایش یافت.
-هزینه عینک در قرارداد هر دوسال یکبار و به مبلغ 1.600.000 تومان پیش بینی شده بود که این عدد به 2.000.000 تومان و بصورت سالانه برای یک دید مدنظر قرار گرفت ضمنا برای دو دید 2.200.000 تومان سالانه پیش بینی شده است.
-در همین راستا هزینه عینک فرد بازنشسته از 1.100.000 تومان دوساله به 2.000.000 هر سال افزایش یافت.
-عقد قرارداد بیمه گر با 4 بیمارستان اصطلاحا فول درمان در تهران با هماهنگی شرکت برق حرارتی نیز از موارد قابل توجه دیگر در بحث تفاهم نامه بوده که چنانچه خدایی ناکرده همکاران و بازنشستگان عزیز شرکت پس از مراجعه به ان بیمارستان و ترخیص بدون هیچ گونه پرداختی، بیمه گر متعهد به پرداخت هزینه های ایشان اعم از هزینه های تحت پوشش و غیر تحت پوشش بیمه خواهد بود و سهم فرد (فرانشیز) پس از اعلام از سوی بیمه گر توسط شرکت برق حرارتی بصورت اقساط از حقوق ماهیانه فرد کسر خواهد شد.
-پرداخت رقم علی الحساب با قید فوریت و در لحظه برای افرادی که خدایی ناکرده به یکباره به بیمارستان طرف قرارداد و یا غیر طرف قرارداد مراجعه نموده و بیمار نیاز به بستری پیدا می کند و از سوی دیگر بیمارستان پرداخت رقمی را بعنوان علی الحساب مطالبه می نماید. در اینخصوص با ایجاد تنخواهی در شعبه بیمه سینا، این شعبه مکلف گردیده به محض اطلاع رسانی در ساعت اداری و غیر اداری، روز کاری و یا تعطیل مبادرت به پرداخت سریع رقم علی الحساب در وجه حساب حقوقی فرد بیمه شده نماید.
-کاهش فرانشیز سهم فرد از مواردی بوده که مدیرعامل محترم شرکت جناب آقای مهندس پیشاهنگ از بیمه گر درخواست نموده که خوشبختانه فرانشیز در تمام موارد هزینه ای به جز دارو به 10 درصد کاهش یافت. قابل ذکر است این میزان قبلا در دندانپزشکی 20 درصد و در سایر موارد 15 درصد بوده است.
-در موضوع هزینه مشاور روانشناسی نیز مقرر شده در سقف تعرفه اقدام شود لیکن با توجه به اینکه هزینه مشاور روانشانسی در سطح کارشناسی ارشد 230 هزارتومان و برای دکتری 270 هزارتومان برای 45 دقیقه می باشد چنانچه همکاری به مراکز طرف قرارداد مراجعه نمود که کاملا مورد پوشش خواهد بود ولی چنانچه به غیر طرف قرارداد مراجعه نماید در صورتیکه بیش از 45 دقیقه طول کشید همکاران عزیز اقدام به دریافت تعداد رسید 45 دقیقه ای از مرکز مشاور نمایند مثلا اگر یکساعت و نیم بطول انجامید تعداد 2 برگه مشاوره اخذ نمایند.
-استقرار ارزیاب خسارت در ستاد شرکت در کل ایام هفته و دو روز در هفته در شرکتهای زیرمجموعه مستقر درتهران برای تسریع در پرداخت خسارت نیز نکته مهمی است که در این دوره پیش بینی شده است. ضمنا سامانه سیناد هم که قابلیت نصب برروی تلفن همراه را داشته در دسترس همکاران برای ثبت سیستمی نسخ های درمانی خود قرار خواهد گرفت و این امکان وجود خواهد داشت که همکار پیگیری نسخ درمانی خود را تا مرحله پرداخت رصد نماید.
-و موارد دیگر که به رویت همکاران خواهد رسید.
***سوالات ارسالی همکاران به دفتر روابط عمومی و امور بین الملل
1.آیا برای مراجعه به مراکز درمانی به همراه داشتن دفترچه بیمه جهت ثبت مهر الزامی است؟
در سال جاری بیمه مرکزی با هماهنگی وزارت بهداشت و درمان موضوع عدم صدور دفترچه را برای بیمه شدگان مطرح نموده اند و کد ملی فرد بیمه شده شاغل و تحت تکفل و غیر تحت تکفل در تمام مراکز طرف قرارداد پاسخگوی همکاران خواهد بود لیکن ما بیمه گر را مکلف به تمدید دفترچه های فعلی نموده و چنانچه نیاز همکاران با عدم ارایه دفترچه برای اخذ خدمات رفع شود بصورت تدریجی حذف خواهد شد ولی در شرایط فعلی دفترچه همچنان وجود خواهد داشت.
2.همکاران مستقر در ستاد، پاسخگویی مناسبی درباره سوالات مطروحه ندارند، آیا دراین خصوص تمهیدی اندیشیده شده است؟
بنده به شدت با این موضوع مخالفم چراکه همکاران من در حوزه رفاه شرکت مکلف به پاسخ همکاران بصورت 24 ساعته بوده و خواهند بود ضمن اینکه در قرارداد جدید هم 3 نفر بصورت مداوم از سوی بیمه گر در محل شرکت مستقر بوده و پاسخگوی همکاران عزیز خواهند بود. ضمنا فردی هم در شعبه بیمه سینا بصورت خاص و ویژه برق حرارتی تعیین گردیده که بصورت آنکال پاسخگوی همکاران بویژه در بحث پرداخت علی الحساب باشد. همچنین شماره تلفن کلیه افرادیکه بایستی پاسخگوی همکاران باشند در سایت شرکت اطلاع رسانی خواهد شد.
3.نحوه پرداخت بیمه دندانپزشکی و عینک به افراد غیرتکفل چگونه خواهد بود؟
هزینه دندان و عینک فرد غیر تحت تکفل شاغل همچون شاغل پرداخت خواهد شد و برای فرد غیر تحت تکفل بازنشسته مورد پوشش نمی باشد.
4.زمان بازپرداخت هزینه درمان توسط بیمه کاهش یافته است؟
با توجه به مفاد قرارداد برای پرداخت هزینه های پاراکلینیک و یا سرپایی حداکثر 7 روز و برای بیمارستانی حداکثر 15 روز پیش بینی شده است که با تدابیری که اندیشیده شده است امیدواریم کمتر از زمان پیش بینی شده محقق شود.
5.آیا این موضوعات شامل همکاران شرکتی هم می شود؟
به هیچ عنوان در مباحث رفاه همکاران ما بدنبال تبعیض نبوده و نیستیم در قرارداد جدید به دنبال راهکار برای تحت پوشش قراردادن همکاران عزیز شرکتی همچون سایرین کارکنان می باشیم که انشالله اخبار ان متاقبا اعلام خواهد شد.
6.با توجه به اینکه قرار است قرارداد و تفاهم نامه بصورت تجمیع در تهران و سایر استان ها صورت پذیرد راهکار نظارتی بر این موضوع چیست؟
مسئولین منابع انسانی در شرکتهای زیرمجموعه به مانند حساسیت و اهمیتی که ما بر قرارداد بیمه قایل هستیم، می بایست نظارت کامل برای افزایش سطح رضایتمندی همکاران در بخش بیمه داشته باشند و ما این موضوع را مورد رصد خود قرار خواهیم داد.
در پایان اگر موضوعی وجود دارد بفرمایید.
در اینجا لازم است از همه همکاران عزیز خواهش کنم با صبوری خود به ما اجازه دهند تا بتوانیم خدماتی که در بخش بیمه در شان همکاران و خانواده های انها می باشد از بیمه گر منتخب در بالاترین مرتبه کیفیت اخذ نماییم. و امیدوارم در قرارداد پیش روی با تمام تلاش همکاران بنده در دفتر منابع انسانی بتوانیم بهترین خدمات را دراین بخش به همکاران داشته باشیم. خواهش دیگر بنده اینست که در تمام مدت قرارداد همکاران با نظرات خود اعم از اینکه مراکز طرف قرارداد در محل سکونت چگونه است و یا سایر مواردی که باعث ارتقا سطح کیفیت خدمات بیمه ای خواهد شد ما را در انجام هرچه بهتر این امر یاری نمایند. د راین زمینه بیمه گر حاضر به عقد قرارداد با مراکزی خواهد بود که از سوی همکاران معرفی خواهد شد.
در پایان لازم می دارم از همه ارکان شرکت بویژه مدیرعامل محترم اعضای هیات مدیره و معاونین به جهت اعتماد و حمایت های بی دریغ خود به این دفتر در مسیر انتخاب بیمه گر درمان تقدیر و تشکر نمایم.